Skip to content

Ruda Śląska, osiedle Kaufhaus

14 września 2015

Z dzielnicy Nowy Bytom przejechaliśmy w sobotę 22 sierpnia ulicą Niedurnego w stronę kolejnego punktu, który koniecznie chciałam zobaczyć, mianowicie osiedla Kaufhaus wraz z jego domem handlowym.

W swojej historii odkrywania Śląska miałam niejedną śmieszną sytuację wynikającą, co tu dużo mówić, z niewiedzy. Jedną z bardziej pamiętnych opisałam w poście „Tajemnica asymetrycznej damy”. I przy okazji osiedla przy ul. Niedurnego, gdy pierwszy raz o nim usłyszałam, przeżyłam niemałe zaskoczenie. Na szczęście ty razem obyło się bez dalekiej drogi na mrozie. Otóż kiedy po raz pierwszy (kilka lat temu) usłyszałam o tym miejscu, przez moment pomyślałam, że to pomyłka.

Koleżanka z pracy zapytała mnie któregoś dnia:
– A widziałaś Kaufhaus w Rudzie Śląskiej?

???

KaufHAUS?

Cóż, wstyd się przyznać, ale jedyny KAUF jaki wtedy znałam, to Kaufland. I akurat nie bywałam w nim. A już na pewno nie w Rudzie Śląskiej.
Szybko objaśniono mi, o czym mowa. I że owszem, wiąże się to także z handlem, ale nie chodzi o supermarket. Chodzi o coś stokroć ciekawszego. Dom handlowy wybudowany w 1904 roku, na osiedlu istniejącym już dawniej. Budowę osiedla rozpoczęto w 1880 roku dla pracowników założonej przez Davida Loewenfelda, Moritza Friedlandera i Simona Loewiego 40 lat wcześniej, bo w 1840 roku huty o nazwie „Friedenshütte” (w okresie międzywojennym jej nazwę zmieniono na „Pokój”).
Nazwę osiedle zaczerpnęło właśnie od tego domu handlowego.
Został on otworzony rok wcześniej niż Harrods w Londynie! Czy jest najstarszy w Europie? Próbowałam przeprowadzić małe wyszukiwanie w Internecie na temat europejskich domów handlowych, niestety niewiele z tego wyszło. A sama takiej wiedzy nie mam, co wynika pewnie w dużej mierze z mojej abnegacji względem wszelkich dużych obiektów handlowych. Zostawiam to na razie bardziej kompetentnym. Jedno jest pewne: dom handlowy Kaufhaus w skali europejskiej jest bardzo stary, i kiedy go otwierano, był fenomenem na skalę europejską na pewno.
Na trzech jego kondygnacjach znajdowała się przestrzeń handlowa, był wyposażony m.in. w windy i ubojnię. Jako znaczący obiekt samoistnie wyznaczył centrum osiedla, wokół którego koncentrowało się życie mieszkańców.
Dziś diametralnie się to zmieniło. Przepięknie odnowiony, w weekend zionął ciszą, nie sprawdzaliśmy – ale chyba był zamknięty. W niczym nie przypominał hałaśliwych i zatłoczonych galerii handlowych.
Zabudowa osiedla Kaufhaus to familoki.
W latach 80. XX wieku podjęto decyzję o rozbiórce Kaufhausu, około połowa najstarszej części osiedla przestała istnieć. Nie jest mi znane tło tej decyzji, lecz bliźniaczo przypomina ona decyzję o rozbiórce Giszowca, podyktowanej względami politycznymi. Czy ktoś z rudzian zna historię i podpowie jak to było?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dom handlowy Kaufhaus od strony ulicy Gwardii Ludowej.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Widok na fasadę od strony ulicy Niedurnego – jednej z najważniejszych ulic Rudy Śląskiej.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Reprezentacyjny budynek na osiedlu, przy ulicy Gwardii Ludowej. Obecnie działa w nim Ośrodek Pomocy Dzieciom i Rodzinie w Rudzie Śląskiej.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Taki krzyż przydrożny stoi na łuku ulicy Gwardii Ludowej, w tylnym rogu domu handlowego.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Familoki przy ul. Niedurnego.

Magdalena

 

3 Komentarze
  1. marta permalink

    Za pierwszy, nowoczesny dom handlowy uznaje się Le Bon Marche w Paryżu. W 1904 roku istniało już wiele „Kaufhaus’ów” w Niemczech, a nawet w „sąsiednim” Wrocławiu. A o rudzkim Kaufhaus do tej pory nie słyszałam, więc dziękuję za posta 🙂

  2. Sylwia permalink

    Dziekuje za ciekawostki o Rudzie Slaskiej. Moj dziadek urodzil sie w Rudzie w 1913 roku i poszukuje informacji o tym miejscu. Mam nadzieje na post w przyszlosci o dzielnicy Ruda, ktora najbardziej mnie interesuje. Pozdrawiam:)

  3. Ruda Śląska jest dla mnie jedną z tych niepoznanych części regionu. Dzięki za ciekawostki 🙂

Skomentuj

