Skip to content

Odkrywając Polskę Wschodnią. Węgrów

22 lutego 2015

Szósty dzień podróży. Po obejrzeniu zespołu pałacowo-parkowego w Starejwsi, wciąż stosunkowo wczesnym rankiem docieramy do Węgrowa, oddalonego od Starejwsi – miejsca naszego noclegu o zaledwie ok. 9 km. Małe to miasteczko polecili nam podróżnicy w punkcie informacji turystycznej w Siedlcach. Słynie ono z całkiem niewielkiego artefaktu. Otóż w tutejszym kościele parafialnym znajduje się legendarne Lustro Twardowskiego, renesansowe zwierciadło wykonane z metalu. W tym samym kościele zobaczymy także freski Michała Anioła Palloniego i obrazy Szymona Czechowicza. Jednym słowem – warto tutaj przyjechać dla tego jednego zabytku. Co też zrobiliśmy.

Kościół parafialy – bazylika mniejsza Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny oraz świętych: Piotra, Pawła, Andrzeja i Katarzyny ma rzeczywiście ciekawe wnętrze. Tak jak opowiedziano nam wcześniej, freski Michała Anioła Palloniego robią wrażenie trójwymiarowych. I są nie lada gratką. Michał Anioł Palloni był nadwornym malarzem Jana III Sobieskiego, pochodził z Włoch, z Toskanii. Początkowo pracował we Florencji i Rzymie, następnie w Turynie. Sprowadzony w 1674 roku przez magnacką rodzinę Paców do Rzeczypospolitej Obojga Narodów wykonywał freski w kościołach fundowanych przez jego mecenasów na terenie Wielkiego Księstwa Litewskiego. Wykonał m. in. polichromię w kaplicy św. Kazimierza w katedrze wileńskiej. Zmarł w Węgrowie, został pochowany tutaj w podziemiach tutejszego kościoła parafialnego, tego który tak wspaniale ozdobił.
Kościół farny obejrzeliśmy dokładnie, lecz prędko porzuciliśmy nadzieję na zobaczenie Lustra Twardowskiego, wiedzieliśmy bowiem, ze jest zawieszone naprzeciwko drzwi do zakrystii. I zobaczyć je można po mszy, kiedy ksiądz z ministrantami wchodzą do zakrystii i jest ona otworzona. Nie sposób było akurat trafić na mszę… Ale oto szczęście nam sprzyjało. Kiedy w przedsionku kościoła czytaliśmy wywieszoną na tablicy historię świątyni, zagadnęła nas starsza kobieta.

– Państwo chcą pewnie zobaczyć to słynne Lustro Twardowskiego?

No tak, chcielibyśmy, ale to się nie uda, bo jest ono w zakrystii.

– Proszę iść sobie zobaczyć, tam pani sprząta koło ołtarza, i jest ona otwarta.

Tak, to prawda. Kościół był akurat sprzątany, a zakrystia otwarta. Lustro wisi, tak jak nam powiedziano, dokładnie naprzeciwko drzwi do zakrystii. Wygląda tajemniczo, jednak trzeba zaznaczyć że jest to przedmiot stosunkowo niewielki – jego wymiary to 56 na 46,5 cm. Oprawione w czarną drewnianą ramę, na której widnieje napis w języku łacińskim Luserat hoc speculo magicas Twardovius artes, lusus at iste Dei versus in obseqvium est (Bawił się tym lustrem Twardowski, magiczne sztuki czyniąc, teraz przeznaczone jest na służbę Bogu).

SAMSUNGLustro Twardowskiego.
Fot. Paweł Niewiadomski.

SAMSUNGWnętrze kościoła farnego z freskami Michała Anioła Palloniego.

Lustro Twardowskiego to obiekt, z którym związane jest wiele legend i opowieści. Można łatwo znaleźć je w Internecie, nawet w tak prostym źródle jak Wikipedia. Najbardziej bodaj popularna z nich mówi o tym, jakoby mistrz Twardowski miał wywoływać w nim ducha Barbabry Radziwiłłówny na prośbę Zygmunta Augusta.

Samo miasteczko przyjemnym jest, na rynku – starym podróżnym zwyczajem zjedliśmy śniadanie, po uprzednim kupieniu pieczywa w piekarni za rogiem. Przyglądaliśmy się Domowi Gdańskiemu – jednemu z ciekawszych zabytków Węgrowa. W mieście znajduje się także m. in. kościół ewangelicki. Nie zobaczyliśmy jednak jeszcze innych zabytków, ponieważ ruszyliśmy w dalszą drogę.

OLYMPUS DIGITAL CAMERADom Gdański na rynku w Węgrowie. Wybudowany został w XVIII wieku przez kupców gdańskich, zawierano w nim transakcje handlowe z miejscowymi producentami. Były to czasy świetności Węgrowa, który leżał na szlaku handlowym.
Obecnie siedziba Miejskiej Biblioteki Publicznej.
Więcej o Domu Gdańskim – polecam co napisano tutaj.