Skip to content

Odkrywając Polskę Wschodnią. Nowy Korczyn

1 stycznia 2015

Dziś rozpoczynam miesięczny cykl dotyczący Polski Wschodniej, którą miałam przyjemność zwiedzić w ubiegłe wakacje. W czasie podróży do Polski Wschodniej zobaczyliśmy około 30 miejsc, i każdego dnia chciałabym przedstawić Czytelnikom jedno z nich.

Podstawowe informacje na temat naszej podróży można znaleźć tutaj).

Pierwszego dnia, 16 sierpnia, chcieliśmy dotrzeć w okolice pierwszego zaplanowanego po drodze punktu, którym był Pacanów, z zamierzeniem zwiedzenia go prawdopodobnie już następnego dnia. Po drodze zwrócił naszą uwagę niezwykłej urody kościół, przy którym postanowiliśmy się na moment zatrzymać.
To Kościół św. Trójcy w Nowym Korczynie. Budynek gotycko- renesansowy wzniesiony w XVI wieku a przebudowany w 1608 roku.

Przy drzwiach wejściowych znaleźliśmy nieco nadgryzioną zębem czasu, lecz interesującą tablicę z informacjami dotyczącymi samego Korczyna. Jak czytamy, ziemie te (obecnie w województwie świętokrzyskim) zamieszkiwane były już przed trzema tysiącami lat, a ludność zajmowała się rybołówstwem w pobliskiej Wiśle i Nidzie – co można stwierdzić na podstawie wykopalisk.
Udokumentowana historia miasta zaczyna się w roku 1258, kiedy książę Bolesław Wstydliwy kazał wznieść gród warowny. Nowy Korczyn podniesiony został do godności miasta królewskiego zyskując oficjalną nazwę Nowe Miasto Korczyn. Sławę, sięgającą aż na Litwę, zyskało miasto dzięki żonie Bolesława Wstydliwego, Kindze, która odkryła lecznicze właściwości wydobywającej się tutaj wody, zwanej od jej imienia źródłem Kingi. Istnieje ono do dziś.
Wiele zawdzięcza Korczyn królowi Kazimierzowi Wielkiemu, który kazał zbudować tu zamek warowny będący ważnym elementem systemu obronnego ówczesnego państwa polskiego. Sławę zyskało miasto także za sprawą tego, że właśnie tutaj miały miejsce zjazdy szlachty małopolskiej, a w 1404 roku zjazd rycerstwa z całej Korony, będący praktycznie pierwszym polskim sejmem. W ciągu XV i XVI wieku miasto otrzymało szereg przywilejów rzemieślniczo-handlowych i stało się jednym z głównych miast w Polsce. Ówcześni kronikarze podają, że miasto liczyło około 30 000 mieszkańców, a zatem niemal tyle, co Kraków. W mieście istniało wtedy aż 7 kościołów.
Początek XVII wieku wiąże się z początkiem upadku miasta, z którego właściwie nigdy się nie podniosło. Rokosz Zebrzydowskiego, pożary, pomory, spalenie i zburzenie zamku królewskiego, wreszcie w 186r roku odebranie praw miejskich ukazem carskim – to wszystko sprawiło, ze okazałe niegdyś miasto stało się wsią o znaczeniu lokalnym.

Wróćmy do zabytkowego kościoła.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAKościół św. Trójcy – fasada.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAWygląda na to, że szczęśliwie trafiliśmy akurat na złotą godzinę.

OLYMPUS DIGITAL CAMERANa fasadzie znajdują się rzeźby Matki Boskiej z Dzieciątkiem (najwyższa) oraz św. Elżbiety, św. Mikołaja i św. Wawrzyńca. Po bokach płaskorzeźby z herbami Korab i Syrokomla.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAKopuła jednej z kaplic bocznych dobudowanych w XVII wieku.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAManierystyczny portal z 1634 roku.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPiękna figura Matki Boskiej stojąca na terenie świątyni.

Szesnastego sierpnia wieczorem dotarliśmy w okolice Pacanowa, rozbiliśmy namiot na zasłoniętym drzewami polu nieopodal drogi. Wczesnym rankiem wstaliśmy, zjedliśmy śniadanie i około godziny 7.00 dotarliśmy do miasteczka. W przeciwieństwie do Koziołka Matołka, zamiast błąkać się po całym świecie, aby dojść do Pacanowa, od tego miejsca zaczęliśmy podróż.